MNSZ blog

Blog a Miskolci Nemzeti Színházról

   A színház világával való kapcsolatom még Egerben kezdődött, 1987-ben - amióta ott újra volt önálló társulat. Minden darabot láttam, volt, amit megnéztem huszon-valahányszor is. Színházi tárgyú írásaim, kritikáim a Heves Megyei Nap színházi mellékletében 1995-96-ban jelentek meg rendszeresen, de a melléklet megszűnése óta is előfordultak különböző lapokban, ma pedig internetes portálokon. És az is Egerben történt, hogy 2000 tavaszán a Piaf (a címszerepben fellépő művésznő ma már a Miskolci Nemzeti Színház tagja) egyik előadásának végén nagy meglepetésemre a színpadra szólítottak a darab szereplői, Örökös Néző címet kaptam tőlük. Természetesen nagyon meghatott, büszke voltam rá, s nem felejtem el máig sem, annál is inkább, hiszen ezt a címemet azóta is valamennyi direktor elismerte.
 Az évtizedekkel ezelőtt megszületett egri kötődés azonban nem akadályoz abban, hogy lássam és élvezzem, milyen nagyszerű dolgok születnek ma Miskolcon.
  Tisztelek mindenkit, akár színpadon van, akár a háttérben dolgozik a színház csodálatos világában. Magamat is erős szállal e világhoz tartozónak érzem.
 2010.04.05-én blogot indítottam: Színház Egerben (1884-től napjainkig)… és azon túl. Tíz éves születésnapját Lőkös Ildikó dramaturg köszöntötte - országos színházi portálon is.
 2014 óta volt miskolci rovata, 2021 végén ez önállósult, a régi cikkek egy részét átemeltem ide, az újak folyamatosan születnek.  Remélem, kiérdemli az Olvasó figyelmét! J.F.

 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
a blog közösségi csatornái



 

 
Lezárt szavazások


 

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Bemutatók 2023/24-es évad

IBSEN: HEDDA GABLER / SZÍNMŰ

Rusznyák Gábor bármelyik rendezését nézzük, mindig felmerül a kérdés, az előadás mely elemei voltak meg eredetileg a szerzőnél, melyek azok, amelyeket a rendező tett hozzá, hiszen mindig valami egészen sajátos látásmóddal gazdagítja, bővíti, formálja át az alapanyagot (két korábbi példát említve gondoljunk csak a SzentivánéjiÁ-ra vagy a Tartuffe-re!). Én komolyan ajánlom az általa rendezett előadások után venni a fáradságot és elolvasni (ha nem ismertük eleve a darabot) az eredeti szövegkönyvet is, majd gondolatban így – vagy az újonnan született előadást nézve meg újra – hasonlítani össze újra a kettőt, gondolkodni el még jobban azon, amit láttunk. Jelen esetben, Ibsen Hedda Gablerének átiratát nézve a Játékszínben, érdemes a korábban szintén a Játékszínben bemutatott, de most a Kamarába átkerült Vadkacsát – természetesen szintén Ibsen – is összehasonlítani az előbbivel, érdekes párhuzamokat és ellentéteket találhatunk, akár a szereplőket, akár a látványvilágot, akár a rendezést tekintve. Már a színlap megkezdi a beavatást az előadás sajátos világába, a (többé-kevésbé) beszélő nevek révén!  

Ibsen névadása

Rusznyák Gábor
változata

 

 

Hedda Tesman, született Gabler

Edda Gabler

Mészöly Anna

Jörgen Tesman

Röngen Teszma

Feczesin Kristóf

Ejlert Lövborg

Elrejt Lőpor

Simon Zoltán

Thia

Tea Rizling

Edvi Henrietta

Brack

Kramp

Farkas Sándor

Julle néni

Sütimami

Molnár Anna

 

 

Kuti Zsófia
 



Kuti Zsófia, Mészöly Anna (Fotók: Éder Vera)

 

   Ami azután legelőször, önmagában (igaz, csak nagyon rövid időre marad ember nélkül) elénk tárul, a díszlet, az máris eszünkbe juttatja a Vadkacsa díszletét – hogy mondjak konkrétan is példát a fentebb említett összehasonlítási lehetőségekre – nem másolják egymást, de utalnak egymásra. Mintha egy-egy hatalmas ablakban – vagy vetítővásznon (a Vadkacsa árnyjátékkal indul, a Heddában is megjelenik ez a technika)? – kukucskálnánk be ennek a két családnak és rokonaiknak, barátaiknak(?) az életébe. De maradjunk most már csak az egyiknél, Teszmáéknál. Tehát mintha kukucskálnánk, lopva, titokban követnénk azt, amihez nincs is közünk, nem ránk tartozik, szégyelld magad, ne leskelődj! De tényleg nincs közünk? Ez az ablak/vetítővászon ugyan fizikailag elválaszt, de amit látunk le is leplezi nem csak őket, egyéniségüket, emberi milyenségüket, hanem akár bennünket is, akik ebben-abban hasonlóságokat találhatunk magunk és a színpadon látható figurák között. Irónia és elborzasztás határán egyensúlyoz a rendezés. Olyan egyébiránt, mintha valami rossz álmot látnánk (és ez ismét igaz a Vadkacsára is), amelyből jó volna felébredni, de akkor nem tudnánk meg, mi lett a vége – az pedig mégis csak izgat, álmodjuk hát tovább! De maguk az egyes karakterek is egy-egy álomban vagy valamiféle önmaguk számára felépített vagy akaratukról függetlenül körülöttük képződött burokban élnek (más kérdés, hogy van, aki – csaknem mindenki – szenved ebben, de akad olyan is, aki élvezi).



Feczesin Kristóf, Mészöly Anna, Molnár Anna

   Röngen Teszma jelenik meg elsőnek a színen – Feczesin Kristóf –, hogy majd végig egyre reménytelenebbül (de ezt mintha nem fogná fel) igyekezzen rezonálni mindenre és mindenkire maga körül, szinte gyermekien naiv, tiszta lélekkel.
    Sütimama (Molnár Anna) az ő igazi párja ebben a tisztaságban.
   Felesége, Edda kiáltó ellenpont. Csalódott, közönyös, érzéketlen, mindenen és mindenkin habozás és lelkiismeret-furdalás nélkül átgyalogol. Mészöly Anna megformálásában egészen félelmetes, sőt kegyetlen és gonosz ez az asszony, akkor is, ha gonoszsága saját logikája és érzelmei szerint nem az, hanem szükségszerű, sőt megváltást hozó attitűd, aki ugyan szánalmas is, de elsődleges érzésünk mégis inkább az (a megvetés mellett), hogy milyen szerencsések vagyunk, ha ilyen alakkal az életünkben nekünk soha nem volt és nem is lesz dolgunk. A Játékszín intim tere, a színészek közelsége mindig, de most különösen erősíti a hatást, Mészöly Anna egy-egy oldalpillantása, egy-egy arcrándulása, ami nagyszínpadon a nézők döntő többségének számára elveszne, egészen nagyszerű jellemábrázoló erővel bír.
   Eddának Tea Rizling az ellenpontja, ő az a nő, aki eszményi társ lehetne minden férfi életében és Edvi Henrietta nagyon szépen, vonzóan testesíti meg ezt az ideált.


Edvi Henrietta, Simon Zoltán

   A Simon Zoltán által meggyőző eszközökkel ábrázolt Elrejt Lőpor – megint utalok arra, gondolkodjunk el az előadást megnézve, miért ezt a nevet kapta! – rövid idő alatt jut el oda (Edda hathatós közreműködésével), hogy saját végzetébe rohan, de ezzel Edda végzete is beteljesedik. Viszont a tragikus események – talán – még megnyithatnak Röngen és Tea előtt egy utat egy másféle élethez, amelyet ők meg is érdemelnének.
   Van olyan szereplő is, aki élvezi az életet a neki adatott burokban, ez Kramp – Farkas Sándor. Behízelgő modorával mindenkit levesz a lábáról, s kihasznál. Ez a célja Eddával is, más kérdés, hogy a bekövetkező tragédia erre már nem ad módot.



Edvi Henrietta, Simon Zoltán, Farkas Sándor, Feczesin Kristóf, Mészöly Anna  

Díszlettervező: Rusznyák Gábor
Jelmeztervező: Tihanyi Ildi
Videó: Hajdufi Péter
Koreográfia: Harangozó Lili
Súgó: Szarka Viktória
Ügyelő / Rendezőasszisztens: Gadus Dorka

 

 

 
Útmutatók


A KERESŐ
HASZNÁLATÁRÓL

 

 


ÚTMUTATÓ
A BLOGHOZ

 

 


MŰVELT ÚR
A SZÍNHÁZBAN

 


 
Menü
 
kommentek & Napló-archívum évenként
Friss hozzászólások
 
könyvajánló

 
hangos blog

A blog hangos szolgáltatása gyengénlátóknak.
Cikkek felolvasva!