MNSZ blog

Blog a Miskolci Nemzeti Színházról

   A színház világával való kapcsolatom még Egerben kezdődött, 1987-ben - amióta ott újra volt önálló társulat. Minden darabot láttam, volt, amit megnéztem huszon-valahányszor is. Színházi tárgyú írásaim, kritikáim a Heves Megyei Nap színházi mellékletében 1995-96-ban jelentek meg rendszeresen, de a melléklet megszűnése óta is előfordultak különböző lapokban, ma pedig internetes portálokon. És az is Egerben történt, hogy 2000 tavaszán a Piaf (a címszerepben fellépő művésznő ma már a Miskolci Nemzeti Színház tagja) egyik előadásának végén nagy meglepetésemre a színpadra szólítottak a darab szereplői, Örökös Néző címet kaptam tőlük. Természetesen nagyon meghatott, büszke voltam rá, s nem felejtem el máig sem, annál is inkább, hiszen ezt a címemet azóta is valamennyi direktor elismerte.
 Az évtizedekkel ezelőtt megszületett egri kötődés azonban nem akadályoz abban, hogy lássam és élvezzem, milyen nagyszerű dolgok születnek ma Miskolcon.
  Tisztelek mindenkit, akár színpadon van, akár a háttérben dolgozik a színház csodálatos világában. Magamat is erős szállal e világhoz tartozónak érzem.
 2010.04.05-én blogot indítottam: Színház Egerben (1884-től napjainkig)… és azon túl. Tíz éves születésnapját Lőkös Ildikó dramaturg köszöntötte - országos színházi portálon is.
 2014 óta volt miskolci rovata, 2021 végén ez önállósult, a régi cikkek egy részét átemeltem ide, az újak folyamatosan születnek.  Remélem, kiérdemli az Olvasó figyelmét! J.F.

 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
a blog közösségi csatornái



 

 
Lezárt szavazások


 

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
* Előadások 2020/21 & 2021/22-es évad, részletező

AISZKHÜLOSZ-SZOPHOKLÉSZ-EURIPIDÉSZ: ÉLEKTRA

Tragédia

Bemutató 2022. február 11., Játékszín / A beszámoló a február 12-i előadásról készült.

 

Élektra tragédiáját Aiszkhülosz, Szophoklész, Euripidész róla szóló művét együvé forrasztva alkotta és rendezte is meg Szőcs Artur a Játékszínben.
   A miskolci előadás illeszkedik abba a most már egyértelműen kialakult, sajátos jegyekkel rendelkező trendbe, amit én MNSz-stílusnak neveznék. Erről szándékomban áll egy külön írásban majd bővebben is szólni. Most egyetlen stílusjegyet emelek ki, az előadások eklektikusságát, értve itt ezalatt az eredeti műnek és a napjaink konkrét történéseire való egyértelmű utalásoknak elegyítését.

Nádasy Erika
Fotók: Gálos Mihály Samu

  A trójai háborúból győztesen hazatérő Agamemnont megöli felesége, Klütaimnésztra és szeretője Aigisztosz, akinek így kezébe kerül nem csak a vagyon, de az ország irányítása is. Agamemnon fiát, Oresztészt száműzik, leányát, Élektrát pedig felségül adják egy földműveshez. Oresztész titokban hazatér barátjával, megölik Aigisztoszt, anyja elpusztítására azonban végül nem képes. Őt Élektra csalja házába azzal az ürüggyel, hogy gyermeket szült és szüksége van rá a tisztulási áldozat bemutatásához. Ott minden bűnét a fejére olvassa. Klütaimnésztra azzal védekezik, hogy Agamemnon saját lányát áldozta az isteneknek a háború sikeréért, de Élektra jogosnak érzi és végrehajtja a bosszút.



Czvikker Lilla  

A Játékszín méreteit tekintve meglepően látványos, egyszerűségének ellenére is nagyszabásúnak ható díszletben zajlik az előadás, amelynek alapeleme a függőlegesen felemelkedni, is képes, Agamemnon pompás palotájához – a társadalom legfelső rétegéhez – vezető lépcsősor. Ezeken a lépcsőkön ereszkedik le – de csak módjával – Klütaimnesztra a néphez, itt jő köszönteni férjét, s itt, ezeken a lépcsőkön fekszik a meggyilkolt férj és ágyasa, Kasszandra.


  

Lajos András, Mészöly Anna, Börcsök Olivér

Lent, a lépcsők aljában az egyszerű nép szutykos viskói. Szutykos, szó szerint, hiszen nincs víz! Az előtérben álló kúthoz hiába jönnek újra és újra reménykedve, hogy a mindig újra megígért víz végre megérkezik. Itt, közöttük él tehát előkelő származása ellenére Élektra is, aki maga is úgy néz ki, mint egy egyszerű szolgáló. Esetlen, elhanyagolt, fásult a nép, akik az előadásban a görög drámák hagyományos kórusát jelenítik meg. Lehetne ez az elénk táruló kép akár valahol Magyarország legszegényebb régióiban is, a lelakott házak, az utcai kutak – amelyeket néhol éppen kánikula idején lezárnak -, a házakon azonban ott van a parabola antenna. Élektráék házában is van tévé és azon folyamatosan jólétről szóló propaganda hírek mennek – az elődásban a magyar Hírek egy percben és Híradó+ paródiáit/esszenciáját látjuk. A rendezés a legdirektebben ezzel hozza közel a darab világát a mi valóságunkhoz. („A tévé müxik?” – kérdezi Khrűszothemisz, Élektra huga. Devecseri Gábor fordításába ilyen és hasonló beírások is kerültek, ez is a fent említett MNSz-stílus egyik eleme.) Nincs tehát víz – nincs élet! Ami van, az csak vegetálás. Csak a legutolsó pillanatokban, amikor megtörtént a végső bosszú is és már minden és mindenki – szó szerint – csupa vér, akkor történik valami csoda, a kiontott vér életet ment, a kútból egyszerre megindul a víz. Reménykedjünk a változásban, a lét jobbá válásában!


  
   Az előadás (remek jelmezeket viselő) szereplőit egytől egyig dicséret illeti. Példás az összjáték, amelyből kiemelkednek – az nyilván magától a darabtól is függ, kinek van erre egyáltalán lehetősége - egyéni teljesítmények: Czvikker Lilla (Élektra) vívódó, de szilárd könyörtelensége, Nádasy Erika (Klütaimnésztra) cinikus kegyetlensége, Lajos András a kar tagjaként, Börcsök Olivér (Aigiszthosz)…

   Ismét jelentős előadás született Miskolcon. Hogy a színház melyik játszóhelyén, az előnye (intim tér) mellett hátránya (lehetséges nézőszám) is.

Élektra: Czvikker Lilla
Klütaimnésztra: Nádasy Erika
Oresztész / Kar: Rózsa Krisztián
Agamemnón / Kar: Lajos András
Kasszandra / Kar: Mészöly Anna
Khrűszothemisz / Őr: Prohászka Fanni
Agg / Kar: Keresztes Sándor
Dajka/Kar: Molnár Anna
Hírnök / Kar: Rusznák Adrienn
Földmíves / Kar: Tegyi Kornél e.h.
Püladész / Kar: Béres Bence e.h.
Aigiszthosz / Kar: Börcsök Olivér e.h.

Látvány: Kovács Dániel Ambrus
Dramaturg: Szőcs Artur
Zene: Rákai András
Videó: Hajdufi Péter
Súgó: Márton B. András
Ügyelő – Rendezőasszisztens: Gadus Dorka

Rendező: Szőcs Artur

 
Útmutatók


A KERESŐ
HASZNÁLATÁRÓL

 

 


ÚTMUTATÓ
A BLOGHOZ

 

 


MŰVELT ÚR
A SZÍNHÁZBAN

 


 
Menü
 
kommentek & Napló-archívum évenként
Friss hozzászólások
 
könyvajánló

 
hangos blog

A blog hangos szolgáltatása gyengénlátóknak.
Cikkek felolvasva!