Tragédia
Bemutató 2022. február 11., Játékszín / A beszámoló a február 12-i előadásról készült.
Élektra tragédiáját Aiszkhülosz, Szophoklész, Euripidész róla szóló művét együvé forrasztva alkotta és rendezte is meg Szőcs Artur a Játékszínben.
A miskolci előadás illeszkedik abba a most már egyértelműen kialakult, sajátos jegyekkel rendelkező trendbe, amit én MNSz-stílusnak neveznék. Erről szándékomban áll egy külön írásban majd bővebben is szólni. Most egyetlen stílusjegyet emelek ki, az előadások eklektikusságát, értve itt ezalatt az eredeti műnek és a napjaink konkrét történéseire való egyértelmű utalásoknak elegyítését.
Nádasy Erika
Fotók: Gálos Mihály Samu
A trójai háborúból győztesen hazatérő Agamemnont megöli felesége, Klütaimnésztra és szeretője Aigisztosz, akinek így kezébe kerül nem csak a vagyon, de az ország irányítása is. Agamemnon fiát, Oresztészt száműzik, leányát, Élektrát pedig felségül adják egy földműveshez. Oresztész titokban hazatér barátjával, megölik Aigisztoszt, anyja elpusztítására azonban végül nem képes. Őt Élektra csalja házába azzal az ürüggyel, hogy gyermeket szült és szüksége van rá a tisztulási áldozat bemutatásához. Ott minden bűnét a fejére olvassa. Klütaimnésztra azzal védekezik, hogy Agamemnon saját lányát áldozta az isteneknek a háború sikeréért, de Élektra jogosnak érzi és végrehajtja a bosszút.
Czvikker Lilla
A Játékszín méreteit tekintve meglepően látványos, egyszerűségének ellenére is nagyszabásúnak ható díszletben zajlik az előadás, amelynek alapeleme a függőlegesen felemelkedni, is képes, Agamemnon pompás palotájához – a társadalom legfelső rétegéhez – vezető lépcsősor. Ezeken a lépcsőkön ereszkedik le – de csak módjával – Klütaimnesztra a néphez, itt jő köszönteni férjét, s itt, ezeken a lépcsőkön fekszik a meggyilkolt férj és ágyasa, Kasszandra.
Lajos András, Mészöly Anna, Börcsök Olivér
Lent, a lépcsők aljában az egyszerű nép szutykos viskói. Szutykos, szó szerint, hiszen nincs víz! Az előtérben álló kúthoz hiába jönnek újra és újra reménykedve, hogy a mindig újra megígért víz végre megérkezik. Itt, közöttük él tehát előkelő származása ellenére Élektra is, aki maga is úgy néz ki, mint egy egyszerű szolgáló. Esetlen, elhanyagolt, fásult a nép, akik az előadásban a görög drámák hagyományos kórusát jelenítik meg. Lehetne ez az elénk táruló kép akár valahol Magyarország legszegényebb régióiban is, a lelakott házak, az utcai kutak – amelyeket néhol éppen kánikula idején lezárnak -, a házakon azonban ott van a parabola antenna. Élektráék házában is van tévé és azon folyamatosan jólétről szóló propaganda hírek mennek – az elődásban a magyar Hírek egy percben és Híradó+ paródiáit/esszenciáját látjuk. A rendezés a legdirektebben ezzel hozza közel a darab világát a mi valóságunkhoz. („A tévé müxik?” – kérdezi Khrűszothemisz, Élektra huga. Devecseri Gábor fordításába ilyen és hasonló beírások is kerültek, ez is a fent említett MNSz-stílus egyik eleme.) Nincs tehát víz – nincs élet! Ami van, az csak vegetálás. Csak a legutolsó pillanatokban, amikor megtörtént a végső bosszú is és már minden és mindenki – szó szerint – csupa vér, akkor történik valami csoda, a kiontott vér életet ment, a kútból egyszerre megindul a víz. Reménykedjünk a változásban, a lét jobbá válásában!
Az előadás (remek jelmezeket viselő) szereplőit egytől egyig dicséret illeti. Példás az összjáték, amelyből kiemelkednek – az nyilván magától a darabtól is függ, kinek van erre egyáltalán lehetősége - egyéni teljesítmények: Czvikker Lilla (Élektra) vívódó, de szilárd könyörtelensége, Nádasy Erika (Klütaimnésztra) cinikus kegyetlensége, Lajos András a kar tagjaként, Börcsök Olivér (Aigiszthosz)…
Ismét jelentős előadás született Miskolcon. Hogy a színház melyik játszóhelyén, az előnye (intim tér) mellett hátránya (lehetséges nézőszám) is.
Élektra: Czvikker Lilla
Klütaimnésztra: Nádasy Erika
Oresztész / Kar: Rózsa Krisztián
Agamemnón / Kar: Lajos András
Kasszandra / Kar: Mészöly Anna
Khrűszothemisz / Őr: Prohászka Fanni
Agg / Kar: Keresztes Sándor
Dajka/Kar: Molnár Anna
Hírnök / Kar: Rusznák Adrienn
Földmíves / Kar: Tegyi Kornél e.h.
Püladész / Kar: Béres Bence e.h.
Aigiszthosz / Kar: Börcsök Olivér e.h.
Látvány: Kovács Dániel Ambrus
Dramaturg: Szőcs Artur
Zene: Rákai András
Videó: Hajdufi Péter
Súgó: Márton B. András
Ügyelő – Rendezőasszisztens: Gadus Dorka
Rendező: Szőcs Artur